Rozumiemy, jak wiele wymogów spełnienia zasad dostępności wymaga się od Waszych instytucji.
Prawo krajowe, unijne i międzynarodowe wymaga, aby dostępność cyfrowa była zapewniona przez podmioty publiczne – jej brak wiąże się z karami pieniężnymi i, co ważniejsze, ograniczonym dostępem do informacji wśród interesariuszy Waszych instytucji.
Pomożemy Wam zadbać o jeden z obszarów dostępności, jakim jest dostępność cyfrowa. Zajmiemy się przygotowaniem dokumentów dostępnych, czyli wszelkich publikacji książkowych, folderów, broszur, ulotek, strategii itp., które spełniają zasady dostępności.
Dokument dostępny zawiera ułatwienia dostępności takie jak struktura, odpowiedni krój i style, teksty alternatywne czy możliwość odczytu maszynowego.
Współpracując z nami, otrzymujecie:
- jasne zasady współpracy i etapy procesu (uwzględniające zarówno wymogi zewnętrzne, jak i codzienną pracę urzędników oraz specyfikę działalności instytucji)
- oszczędność czasu (dzięki interdyscyplinarnemu zespołowi – prawników, informatyków, grafików i redaktorów)
- spersonalizowane rozwiązania dostosowane do realiów instytucji
5 kroków do dostępności cyfrowej
- Rozpoznajemy problemy w dostępności
- Dostosowujemy rozwiązania do osób ze specjalnymi potrzebami
- Usuwamy bariery utrudniające takim osobom kontakt z instytucją
- Zapobiegamy powstawaniu przeszkód w dostępności
- Przygotowujemy odpowiednie dokumenty

Napisz do nas!
Dostępność cyfrowa to obowiązek prawny i odpowiedzialność społeczna
Jest wiele przepisów regulujących obowiązki związane z zapewnieniem dostępności osobom z niepełnosprawnościami. Potrzeby z tym związane były dostrzegane od dawna, a w ślad za nimi szły rozporządzania i ustawy. Od wielu lat sukcesywnie w życie wchodziły przepisy kolejnych aktów prawnych.
Wraz z wdrażaniem przepisów rosła i wciąż rośnie świadomość istnienia barier. W związku z tym pojawiły się oczekiwania społeczne, aby je likwidować. Obecnie dzięki regulacjom prawnym każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej, a w razie odmowy dostępności – do złożenia skargi do podmiotu publicznego.
Poruszanie się w gąszczu przepisów może być trudne dla wielu instytucji publicznych. Przy czym warto pamiętać, że dyrektywa unijna, a za nią ustawa o dostępności cyfrowej oraz ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, definiują podmiot publiczny bardzo szeroko. Podmioty publiczne poddawane są stałemu monitorowaniu i rozliczaniu z zakresu, w jakim realizowana jest dostępność cyfrowa. Dodatkowo za niewypełnianie tych obowiązków Ministerstwo Cyfryzacji może nakładać kary pieniężne np. za brak deklaracji dostępności stron www oraz za brak Biuletynu Informacji Publicznej w wersji dostępnej. Kary dotyczą także aplikacji mobilnych.
Punktem wyjścia naszych działań są więc regulacje prawne. Kierujemy się zapisami zarówno prawa polskiego (konstytucji, ustawy o dostępności cyfrowej, ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami), jak i unijnego (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE, decyzje wykonawcze Komisji UE) czy międzynarodowego (konwencja z Nowego Jorku).
Dlaczego wspieramy dostępność cyfrową?
Dążymy do likwidacji barier, ponieważ dostrzegamy i rozumiemy potrzeby osób z niepełnosprawnościami, urzędników pracujących w obsłudze takich osób, osoby zarządzające (które muszą zadbać o dostępność z powodu konieczności wypełniania wymogów formalnych), pracodawców zatrudniających osoby ze szczególnymi potrzebami.
Znamy perspektywę osób z niepełnosprawnościami (słuchu, wzroku, ruchu, intelektualnymi) oraz osób starszych czy obcokrajowców. Naszym celem jest nie tylko wypełnienie wymogów formalnych narzuconych przez akty prawne. Chcemy także doskonalić rozwiązania służące osobom tym, z myślą o których wymogi te powstały.