Rozumiemy, jak wiele wymogów spełnienia zasad dostępności wymaga się od Waszych instytucji.
Nakładają je prawo krajowe, unijne i międzynarodowe, a ich nieprzestrzeganie wiąże się z karami pieniężnymi i, co ważniejsze, ograniczonym dostępem do informacji wśród interesariuszy Waszych instytucji.
Pomożemy Wam zadbać o jeden z obszarów dostępności. Zajmiemy się przygotowaniem dokumentów dostępnych, czyli wszelkich publikacji książkowych, folderów, broszur, ulotek, strategii itp., które spełniają zasady dostępności.
Dokument dostępny zawiera ułatwienia dostępności takie jak struktura, odpowiedni krój i style, teksty alternatywne czy możliwość odczytu maszynowego.
Współpracując z nami, otrzymujecie:
- jasne zasady współpracy i etapy procesu (uwzględniające zarówno wymogi zewnętrzne, jak i codzienną pracę urzędników oraz specyfikę działalności instytucji)
- oszczędność czasu (dzięki interdyscyplinarnemu zespołowi – prawników, informatyków, grafików i redaktorów)
- spersonalizowane rozwiązania dostosowane do realiów instytucji
5 kroków do dostępności cyfrowej
- Rozpoznajemy problemy w dostępności
- Dostosowujemy rozwiązania do osób ze specjalnymi potrzebami
- Usuwamy bariery utrudniające takim osobom kontakt z instytucją
- Zapobiegamy powstawaniu przeszkód w dostępności
- Przygotowujemy odpowiednie dokumenty
Napisz do nas!
Obowiązek prawny i odpowiedzialność społeczna
Jest wiele przepisów regulujących obowiązki związane z zapewnieniem dostępności osobom z niepełnosprawnościami. Potrzeby z tym związane były dostrzegane od dawna, a w ślad za nimi szły rozporządzania i ustawy. Od wielu lat sukcesywnie w życie wchodziły przepisy kolejnych aktów prawnych.
Wraz z wdrażaniem przepisów rosła i wciąż rośnie świadomość istnienia barier. W związku z tym pojawiły się oczekiwania społeczne, aby je likwidować. Obecnie dzięki regulacjom prawnym każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej, a w razie odmowy dostępności – do złożenia skargi do podmiotu publicznego.
Poruszanie się w gąszczu przepisów może być trudne dla wielu instytucji publicznych. Przy czym warto pamiętać, że dyrektywa unijna, a za nią ustawa o dostępności cyfrowej oraz ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, definiują podmiot publiczny bardzo szeroko. Podmioty publiczne poddawane są stałemu monitorowaniu dostępności oraz są rozliczane z liczby uzasadnionych skarg na jej brak. Dodatkowo za niewypełnianie tych obowiązków Ministerstwo Cyfryzacji może nakładać kary pieniężne np. za brak deklaracji dostępności stron www oraz za brak Biuletynu Informacji Publicznej w wersji dostępnej. Kary dotyczą także aplikacji mobilnych.
Punktem wyjścia naszych działań są więc regulacje prawne. Kierujemy się zapisami zarówno prawa polskiego (konstytucji, ustawy o dostępności cyfrowej, ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami), jak i unijnego (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE, decyzje wykonawcze Komisji UE) czy międzynarodowego (konwencja z Nowego Jorku).
Dlaczego to robimy?
Dążymy do likwidacji barier, ponieważ dostrzegamy i rozumiemy potrzeby osób z niepełnosprawnościami, urzędników pracujących w obsłudze takich osób, osoby zarządzające (które muszą zadbać o dostępność z powodu konieczności wypełniania wymogów formalnych), pracodawców zatrudniających osoby ze szczególnymi potrzebami.
Znamy perspektywę osób z niepełnosprawnościami (słuchu, wzroku, ruchu, intelektualnymi) oraz osób starszych czy obcokrajowców. Naszym celem jest nie tylko wypełnienie wymogów formalnych narzuconych przez akty prawne. Chcemy także doskonalić rozwiązania służące osobom tym, z myślą o których wymogi te powstały.