fbpx
Umów się na rozmowę
+
21 marca 2025

Jak wydać swoją książkę. Ciemna strona bycia autorem, o której nikt nie mówi

Czy pisanie książki przyprawia Cię o ból głowy, a Twoje marzenia o publikacji zdają się oddalać? Sprawdź, z jakimi wyzwaniami mierzą się inni autorzy i jakie rozwiązania mogą sprawić, że Twoja pisarska przygoda stanie się bardziej satysfakcjonująca!

Decyzja o napisaniu książki często wiąże się z ekscytacją i ogromnym zapałem do stworzenia czegoś wyjątkowego. Być może wyobrażasz sobie radość z publikacji, uznanie ze strony czytelników i spełnienie swoich ambicji. Jednak za każdym z tych marzeń kryje się wiele wyzwań, o których rzadko się mówi. W momencie, gdy entuzjazm zaczyna opadać, a rzeczywistość pisania staje się przytłaczająca, wielu autorów napotyka trudności, które mogą stanąć na drodze do ukończenia ich projektu. 

W tym artykule przyjrzymy się ciemnej stronie bycia autorem – wyzwaniom, które mogą zniechęcić, ale też wzbogacić Twoje doświadczenia w wydaniu książki. Sprawdzimy, jak stawić czoła problemom i odnaleźć źródło motywacji do pisania. Skąd znam trudności, z jakimi mierzą się autorzy? Mnie samej również zamarzyło się napisanie książki i przeszłam przez wszystkie etapy: od pomysłu do wydania swojej pierwszej publikacji.

Najczęstsze problemy autorów 

Brak czasu 

Jak myślisz, ile godzin zajmuje napisanie książki? Ja, próbując oszacować czas, jaki powinnam spędzić na samym pisaniu tekstu, stanęłam przed ścianą. Wydawało mi się, że w pełni kreatywny flow osiągnę, zaszywając się na co najmniej 2 miesiące i stuprocentowo poświęcając się pisaniu, ale nie oszukujmy się – większość z nas nie ma takiego luksusu. Nie możemy zrezygnować z życia zawodowego i prywatnego na rzecz pisania książki. Z drugiej strony, wiadomo, że w natłoku codziennych obowiązków naprawdę trudno znaleźć czas na pracę twórczą.  

Zatem jak wydać swoją książkę?

Warto priorytetyzować zadania. Ja zaczęłam wyznaczać sobie konkretne godziny na pisanie, nawet jeśli to miało być tylko 30 minut dziennie. Najczęściej byłam w stanie znaleźć około godziny w ciągu dnia. Kluczem okazało się regularne znajdywanie przestrzeni na pisanie w każdym tygodniu – progres był o wiele szybszy. 

Brak motywacji

Załóżmy, że udało Ci się już znaleźć czas na pisanie. Siadasz przed laptopem czy kartką i co? W głowie pustka, nie masz weny i zaczynasz kwestionować cały swój pomysł. Po co Ci to w ogóle było? Postęp, jaki robiłeś(-łaś) na początku, zaczyna mocno zwalniać, a Tobie odechciewa się dalszej pracy nad książką. STOP! Takie dni przyjdą prawie na pewno, ale jest na nie sposób.

Jak sobie z tym poradzić?

Przede wszystkim potraktuj pisanie książki jak poważny projekt. W ferworze pracy kreatywnej łatwo jest o tym zapomnieć, ale proces tworzenia książki wymaga ustalenia struktury, kamieni milowych, konkretnych celów i mierników sukcesu. Zanim w ogóle zabierzesz się za pisanie, gdy jesteś jeszcze w stanie euforii i wysokiej motywacji, zastanów się: 

  • Po co to robisz? 
  • Co Cię motywuje? 
  • Co chcesz osiągnąć? 

Zapisz swoje odpowiedzi, pomysły, od czego się to wszystko u Ciebie zaczęło. W chwilach zwątpienia i braku motywacji takie „przypominajki” mogą okazać się bardzo cenne. 

Perfekcjonizm

Dążenie do idealnego tekstu to pułapka, w którą łatwo wpaść. U mnie często kończyło się to „dłubaniem” w tekście bez końca i setkami maleńkich poprawek, które opóźniały tylko zakończenie pisania. Co więcej, na pewnym etapie zaczęłam wątpić w swoje umiejętności researchu i informacje z fragmentów, które napisałam na samym początku, weryfikowałam ponownie, bo wydawało mi się, że coś jest nie tak. Spoiler alert – wszystko było okej.

Jak sobie z tym poradzić? 

Twoja książka nie musi być idealna. Powiedziałam to na głos! 

Książka napisana „wystarczająco dobrze” jest lepsza niż ta, która nigdy nie zostanie ukończona. Pisz książkę fragmentami i – aby nie szlifować ich bez końca – ustal ze sobą liczbę rund poprawkowych, jakim je poddasz w procesie dopracowywania treści. Czasem poprawki przynoszą wręcz odwrotny skutek do zamierzonego. Zmiany językowe i stylistyczne zostaw na etap prac edytorskich, gdy oddasz swój tekst w ręce profesjonalnego redaktora i korektora.

Strach przed oceną

To druga skrajność perfekcjonizmu – strach przed oceną pojawia się często na końcowych etapach tworzenia książki. Zaczynasz sobie wtedy zadawać pytania:

  • Czy to, co napisałem(-łam), w ogóle się do czegoś nadaje? 
  • Czy ktoś to kupi i przeczyta? 
  • Czy mój styl na pewno jest atrakcyjny dla innych, a humor w książce zabawny?

Jak sobie z tym poradzić?

Po pierwsze, musisz mieć świadomość, że krytyka jest nieodłączną częścią twórczości. Tak już jest, po prostu. Nie możesz jednak brać wszystkich komentarzy do siebie. Ludzie lubią wyrażać opinie, niejednokrotnie nie znając się na rzeczy – bierz na to poprawkę. Jednocześnie konstruktywna krytyka może pomóc Ci rozwijać się jako autorowi/autorce i doszkalać swój warsztat. Przed wypuszczeniem książki daj ją do oceny komuś zaufanemu – beta readerowi, redaktorowi, osobie z branży – aby obiektywnie ocenił Twoją pracę. 

Za dużo pomysłów

Zdarza się, że autorzy są przytłoczeni nadmiarem inspiracji – pomysłów jest na pęczki, ale są one niedopracowane. Z tego powodu trudno jest im się skupić na jednym wątku, dokończyć go i dopiero brać się za kolejny. Prowadzi to do frustracji i poczucia, że nie jesteś w stanie osiągnąć swoich celów. 

Jak sobie z tym poradzić?

Zanim weźmiesz się za pracę kreatywną, popatrz na swój projekt z lotu ptaka i ustal szkielet swojego tekstu. Określ z grubsza, co powinny zawierać poszczególne części książki, stwórz wstępny spis treści i przemyśl, z jakich materiałów będziesz korzystać. Narzucona struktura zaprowadzi Cię do celu, ponieważ pomoże Ci trzymać się wyznaczonego kierunku, jednocześnie dając przestrzeń na puszczanie wodzy fantazji i kreatywności.

Rola book coacha w procesie pisania

Problemy, które opisałam wyżej, nie spotkały tylko mnie – w AT ONCE bardzo często obserwowaliśmy zmagania autorów z podobnymi wyzwaniami. Zaczęliśmy więc szukać sposobu, aby wspierać twórców nie tylko w procesie wydawania książek, ale od samego początku, czyli już na etapie tworzenia treści. Tak powstał book coaching – usługa, dzięki której pomagamy autorom nie tylko rozwinąć samą treść, ale także zorganizować pracę, zbudować strategię pisania, przezwyciężyć trudności twórcze i zaplanować wydanie i promocję książki.  

Book coach AT ONCE zapewnia autorom wsparcie merytoryczne i twórcze. Pomaga też zarządzać całym procesem wydawniczym, przygotować książkę do wydania oraz zaplanować strategię sprzedaży i marketingu tak, aby trafiła dokładnie do Twojej docelowej grupy odbiorców i żebyś nie musiał(a) już w kółko zadawać sobie pytania: „Jak wydać swoją książkę?”. 

Chcesz rozpocząć pracę nad swoją książką przy wsparciu ekspertów? Zacznijmy od rozmowy!
Umów się na rozmowę

Napisz do nas

    Podsumowanie 

    Pisanie książki to prawdziwa przygoda, ale nie brakuje w niej wyzwań, które potrafią zniechęcić. Jeśli zmagasz się z brakiem czasu, motywacji lub perfekcjonizmem, nie jesteś sam(a) – to powszechne problemy autorów. Kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiedniej organizacji pracy i wsparcia, które pomogą Ci pokonać te przeszkody i odnieść sukces wydawniczy. Jeśli jesteś gotowy(-a) wziąć sprawy w swoje ręce i chcesz poznać, jak book coaching może Ci w tym pomóc, napisz do nas – chętnie porozmawiamy o tym, jak możemy Cię wesprzeć w tworzeniu Twojej książki. 

    Autor tekstu

    Weronika Sowińska

    dyrektor ds. marketingu

    Pomożemy Ci w wydaniu książki

    Umów się na bezpłatne spotkanie, na którym opowiesz nam o swoich potrzebach i obecnej sytuacji. Doradzimy Ci najlepsze rozwiązania i wspólnie zaplanujemy pracę. Możemy towarzyszyć Ci w całym procesie lub wykonać prace na wybranych przez Ciebie etapach. Opracowanie i wydanie książki okaże się łatwe, przyjemne i terminowe.

      down
      down