Mówi się, że nie należy oceniać książki po okładce, ale bądźmy szczerzy – każdemu z nas się to zdarza, bo często to właśnie okładka decyduje o tym, czy w ogóle sięgamy po książkę z półki. 😉
O jakie kwestie zapyta Cię dobry grafik, który będzie projektował Twoją okładkę? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.
Zdjęcie czy grafika?
Grafik zapyta Cię o wizję okładki książki. Wyobraź ją sobie. Która koncepcja jest Ci najbliższa: okładka książki z wykorzystaniem zdjęcia, okładka z ilustracją czy okładka bazująca jedynie na typografii? Która najbardziej pasuje do Twojej wizji? A może masz ochotę na miszmasz wszystkiego? Określ też ogólny styl okładki i ewentualne odniesienia do treści czy motywów przewodnich Twojej książki. To pomoże grafikowi lepiej zrozumieć Twój gust, estetykę i oczekiwania oraz stworzyć odpowiedni projekt.


Funkcja okładki książki – co chcesz osiągnąć?
Aby dobrać rodzaj okładki do Twojej książki, grafik będzie chciał wiedzieć, jaką główną funkcję ma pełnić Twoja okładka. Zdecyduj, na czym najbardziej Ci zależy. Czy będzie ona graficznym elementem Twojej kampanii sprzedażowej? Czy powinna zwracać uwagę przekazem zawartym na niej (tytułem, zajawkami)? Czy chcesz dzięki niej zaakcentować ekskluzywność Twojej marki osobistej? A może Twoja książka powinna być minimalistyczna i stonowana lub budzić konkretne emocje? Odpowiedzi na te pytania pomogą grafikowi lepiej wstrzelić się z projektem w Twoje oczekiwania.
Kolorystyka
Jaką kolorystykę lubisz? Wolisz jaśniejsze czy ciemniejsze barwy? Masz na myśli konkretne kolory i ich nasycenie? A może nie masz preferencji w tym zakresie, ale wiesz, których kolorów na pewno chcesz uniknąć? To też będzie dla grafika cenna informacja. Pomyśl również, czy wolisz pozostawić okładkę w jednej tonacji, czy chcesz postawić na mocne kontrasty.



Grupa odbiorców
Sam tytuł może być dla grafika niewystarczającą informacją. Dobry specjalista zapyta, kto jest Twoim odbiorcą – inaczej projektuje się okładki dla kryminałów, inaczej dla poradników, a jeszcze inaczej dla powieści dla młodzieży. Określ profil czytelników, do których kierujesz swoją książkę. Będzie to młodzież, dorośli czy może wąska grupa osób zajmujących się specyficzną tematyką? Zawężenie grupy docelowej Twojej publikacji pomoże grafikowi dostosować stylistykę do preferencji potencjalnych odbiorców. Na przykład dany kolor może się im kojarzyć z konkretną emocją – a Ty możesz chcieć właśnie ją wywołać lub odwrotnie – uniknąć jej.
Abstrakt, czyli Twoja książka w skrócie
Dobry projekt zaczyna się od zrozumienia treści i przekazu. Grafik poprosi Cię o krótki abstrakt, który będzie jasno oddawał główny sens Twojej książki. Może to być zarys fabuły, opis głównego problemu, którego rozwiązanie czytelnik znajdzie w Twojej publikacji, lub emocje, które chcesz wzbudzić w odbiorcach. Przygotuj taką krótką notatkę, a z pewnością pomoże ona grafikowi dokładniej dopasować projekt okładki książki do jej zawartości, treści, tak aby były one ze sobą spójne.
Inspiracje okładek
Grafik może zapytać Cię o przykłady okładek książek, które Ci się podobają i które odpowiadają Twojej stylistyce. Pokaż mu je! Znajdziesz je na przykład na Instagramie, Pintereście czy na stronach księgarni. Będzie to dobry punkt odniesienia dla grafika, który dzięki niemu lepiej zrozumie Twój gust i preferencje. Dodatkowo pomoże Ci to zorientować się, jakie rozwiązania stosuje się do konkretnych typów książek i ocenić, czy chcesz zbliżyć się do ich stylistyki, czy wręcz przeciwnie – uciec od niej.
Zainspiruj się! W naszym portfolio znajdziesz całe mnóstwo różnorodnych okładek. 😉
A jeśli szukasz doświadczonego projektanta specjalizującego się w przygotowaniu okładek, napisz do nas wiadomość i umów się na bezpłatną konsultację. Nasz zespół grafików stworzył już niejedną koncepcję wymarzonych okładek dla naszych klientów. 🙂
