fbpx
Umów się na rozmowę
+
02 lipca 2024

Czym jest dobry i funkcjonalny skład książki?

Masz wrażenie, że tę książkę “źle się czyta”, ale nie wiesz, z czego może to wynikać? Dzięki temu tekstowi poznasz cztery kluczowe kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy ocenie składu książki pod kątem funkcjonalności.

Przede wszystkim: ten artykuł nie jest kolejnym przepisem na dobry skład dla składacza.  Tego tematu nie da się wyczerpać w jednym tekście. Stąd skupiłem się na czterech kwestiach, na które warto zwrócić uwagę przy ocenie jakości składu książki.

1. Wybór kroju

Zasadniczo chodzi o to, żeby wybrany krój był dobrze zaprojektowany, czyli miał dużo glifów (znaków, których nie ma na klawiaturze, np. symboli z innych języków, walut, stopni), specjalnie zaprojektowane cyfry we frakcji dolnej i górnej, a także dobrze ustawiony kerning (odstępy międzyznakowe).

Dlaczego?

Dla przykładu: jeśli zechcemy zapisać w Wordzie m², to do stworzenia symbolu ‘kwadratowy’ użyjemy indeksu górnego. Word stworzy zapis w indeksie górnym, skalując cyfrę, która ma się tam znaleźć do proporcjonalnie mniejszej, i umieszczając ją wyżej od tekstu głównego. Z tego powodu cyfra, która się tam znajdzie będzie wyraźnie cieńsza niż znaki z tekstu głównego.

Dobre kroje mają np. cyfry we frakcji górnej specjalnie zaprojektowane. Nie trzeba ich skalować i zniekształcać. Dzięki takim glifom znaki nie będą odróżniać się od tekstu głównego. Tekst będzie jednolity [zob. przykład 1]. Z kolei prawidłowe odstępy między znakami i wyrazami  tworzą szarość tekstu, czyli jego jednolitość. Na tym się właściwie opiera cała sztuka składu książki.

Ponadto – krój musi być adekwatny do treści [zob. przykład 2]. Wierszy Adama Asnyka nie złożyłbym Arialem ani żadnym innym ciężkim krojem bezszeryfowym. Chodzi o to, żeby wizualny odbiór kroju był spójny z przekazem treści i jej tonem wypowiedzi.

skład tekstu - glify
Przykład 1
skład książki - krój tekstu
Przykład 2

Niestety najbardziej popularne edytory tekstów proponują nam kroje, które są źle zaprojektowane. Nie polecam z nich korzystać. Mam tu na myśli chociażby popularny Times New Roman czy Arial.

Funkcją składu książki jest sprawienie, że książka będzie czytalna. Skład powinien być w pewnym sensie przezroczysty. Czytelnik nie powinien zastanawiać się nad składem w trakcie lektury. 

Dla przykładu: zdarza się w książkach dla dzieci, że projektanci nie dbają o tekst i zapominają, że czytelność tekstu powinna być pierwszym priorytetem podczas projektowania książki.

2. Format

Powinno się unikać tych, które są powszechne i opatrzone: A4 (kartka do xero) czy A5 (zeszyt szkolny). Dobrze zaprojektowana książka unika takich sztampowych rozwiązań. Dobrze jest złamać schemat i korzystać z formatów, które odbiegają od urzędowych, równocześnie zachowując rozsądek i adekwatność do treści i charakteru publikacji.

3. Marginesy

Przede wszystkim marginesy nie powinny być równe.

Są one po prostu niepraktyczne i nudne [zob. przykład 3]. Wyglądają tak, jakbyśmy wydrukowali stronę z Worda, a tego przecież chcemy uniknąć. Funkcją marginesów jest też dodanie światła na stronie, żeby czytelnik mógł złapać oddech, a nie został przytłoczony ilością tekstu.

Z marginesami nierozerwalnie związana jest kolumna tekstu. Istnieje wiele szkół i metod rozmieszczania kolumny na stronie. Ja posłużę się jedną, mówiącą o tym, że marginesy po obu stronach nie powinny być równe. Oczywiście  –  trzeba to robić z głową, np. zewnętrzny może mieć 2 jednostki, wewnętrzny 1, górny 1,5, a dolny 3. Nie mogą być zbyt małe [zob. przykład 4]. Trzymanie w dłoniach książki ze zbyt wąskimi marginesami zewnętrznymi sprawiłoby, że zasłanialibyśmy sobie tekst palcami. Z kolei zbyt wąski margines wewnętrzny powoduje, że książkę niewygodnie się czyta, bo musimy ją bardziej rozginać, aby móc przeczytać tekst po wewnętrznej stronie kolumny na stronie.

skład książki - równe marginesy
Przykład 3
skład książki - zbyt małe marginesy wewnętrzne
Przykład 4

Na marginesie dodam, że techniki oprawy wpływają na funkcjonalność książki. Wyobraź sobie, że masz w rękach książkę w miękkiej oprawie klejonej. Otwierasz ją delikatnie, żeby nie złamać grzbietu książki. Odbiór książki w tej sytuacji będzie zupełnie inny niż w przypadku książki z oprawą szyto-klejoną, którą bez problemu dało się otworzyć na 180 stopni. Żeby ocenić, czy skład książki jest dobry, najlepiej sprawdzić książkę z oprawą szyto-klejoną, bo dopiero tam widać w pełni pracę projektanta.

4. Uporządkowanie i ostylowanie treści

Nadaje to tekstowi przejrzystą strukturę. Czytelnik nie ma wtedy wątpliwości, co czyta: wygląd cytatu wyraźnie różni się od przypisu, a tytuł rozdziału jest łatwy do rozróżnienia od tytułu podrozdziału. Przykładowo: dobrą praktyką jest niełączenie przypisów dolnych i paginy obok siebie na dole, aby nie mieszały się ze sobą i żeby czytelnik jasno widział, co jest czym.

Podsumowanie

Podsumowując, w ocenie składu książki  i jego funkcjonalności warto zwrócić uwagę na cztery rzeczy:

  1. Format książki
  2. Rodzaj użytego kroju pisma
  3. Układ kolumny na stronie, jej zaczernienie i szarość
  4. Czytelna struktura.

Ekspert AT ONCE
Umów się na rozmowę

Potrzebujesz pomocy ze składem książki? Napisz do nas.

    Autor tekstu

    Tomasz Smołka

    Co-founder

    Pomożemy Ci w wydaniu książki

    Umów się na bezpłatne spotkanie, na którym opowiesz nam o swoich potrzebach i obecnej sytuacji. Doradzimy Ci najlepsze rozwiązania i wspólnie zaplanujemy pracę. Możemy towarzyszyć Ci w całym procesie lub wykonać prace na wybranych przez Ciebie etapach. Opracowanie i wydanie książki okaże się łatwe, przyjemne i terminowe.

      down
      down