Self-publishing to – najprościej i najogólniej mówiąc – wydanie książki samodzielnie, własnym kosztem.
Wydawanie publikacji w tym modelu jest obecnie bardzo popularne. Autorzy zazwyczaj wybierają tę opcję, ponieważ dążą do tego, by mieć realny wpływ na wygląd, koszty i terminy dotyczące ich książki. Nie chcą czuć się uzależnionymi od harmonogramu wydawców, od ich wytycznych ani szaty graficznej serii wydawniczych. Ta niezależność i samodzielność w podejmowaniu decyzji wydaje się bardzo kuszącą perspektywą. Może się ona jednak wiązać z wieloma trudnościami i stresem, zwłaszcza jeśli wydajesz książkę pierwszy raz w życiu.
Bez dobrze zaplanowanego harmonogramu i trafnie wybranych podwykonawców self-publishing, dzięki któremu wydanie książki miało przebiec szybko i sprawnie, może okazać się długą i skomplikowaną drogą. Drogą, na której czyha na Ciebie mnóstwo pułapek… Jak ich uniknąć?
Zaplanuj
Napisałeś(-łaś) książkę. Nikt lepiej od Ciebie nie wie, ile pracy Cię to kosztowało. Wydaje Ci się, że najtrudniejsze masz za sobą. Zaczynasz szukać wykonawców: kogoś, kto sprawdzi tekst pod kątem językowym i edytorskim, kogoś, kto zaprojektuje okładkę, kogoś, kto opracuje tekst i przygotuje go do druku. A właśnie – druk? Zastanawiasz się nad formatem książki, wysokością nakładu, może warto pomyśleć też o przygotowaniu e-booka? Zostaje jeszcze dystrybucja… I wtedy okazuje się, że jesteś dopiero w połowie drogi.
Zanim więc zaczniesz zlecać prace nad swoją książką, usiądź i wynotuj jak najwięcej szczegółów: jaki jest Twój cel, co jest dla Ciebie priorytetem i jaki budżet możesz maksymalnie przeznaczyć na projekt.
Nawet jeśli masz już za sobą debiut w self-publishingu, taki plan pomoże Ci ułożyć sobie cały proces zarówno w głowie, jak i w harmonogramie. A jeśli po raz pierwszy ruszasz w swoją wydawniczą drogę albo chcesz sprawdzić, jak taka droga wygląda, przeczytaj o tym, jak wyglądają poszczególne etapy procesu wydawniczego u nas.
Wyznacz zakresy prac
Wielu self-publisherów myśli, że wybranie wykonawców do każdej z usług osobno pozwoli zmniejszyć koszty i zaoszczędzić czas. Warto jednak mieć na uwadze, że każdy z wykonawców ma inny tryb pracy i jest przyzwyczajony do innego modelu.
Wyobraźmy sobie taką sytuację:
Składacz odmawia naniesienia kolejnej korekty, bo poprawek było już tyle, że zlecenie przestaje się mu opłacać. Z kolei korektor twierdzi, że taka liczba poprawek na tym etapie jest naturalna i zawsze tak pracuje.
Co wtedy?
Musisz więc jasno ustalić z każdym wykonawcą, jaki będzie zakres jego prac i ile razy tekst do niego „wróci”.
Działania, które kryją się za pojęciami redakcji, korekty, składu, opracowania graficznego itp. bywają przez wykonawców różnie rozumiane. Ustalenie zakresu, trybu prac i liczby rund poprawkowych z każdym z nich powinno więc być zawsze punktem wyjścia do rozpoczęcia jakiegokolwiek projektu.
Ustal harmonogram
Pewnie zależy Ci na płynności procesu wydawniczego… Ustal więc harmonogram prac z każdym wykonawcą!
Składaczowi będzie łatwiej, jeśli będzie wiedział, kiedy otrzyma tekst po redakcji, a korektor ucieszy się, kiedy wcześniej pozna termin korekty wydawniczej. Dzięki temu unikniesz zastojów prac i otrzymasz gwarancję dyspozycyjności wykonawców. Redaktorzy, składacze i graficy mają często napięte terminarze, więc nie ryzykuj czekania , aż będą mogli zająć się Twoim zleceniem.
My przyspieszyliśmy proces wydawniczy dzięki równoległym działaniom – gdy tekst jest poprawiany przez redaktora, graficy projektują layout i okładkę. W ten sposób tekst po redakcji i autoryzacji od razu trafia do składacza.
Dostosuj proces wydawniczy do swoich potrzeb
Sprawny i efektywny przebieg prac nad wydaniem książki z wieloma wykonawcami nie jest niemożliwy.
Jeśli znasz dobrze kulisy procesu wydawniczego i jesteś osobą, która umie dobrze planować – uda Ci się.
Jeśli jednak nie lubisz przeczesywać sieci w poszukiwaniu kontaktów, porównywać ofert z dziedzin, na których słabo się znasz, i nie chcesz się martwić o przebieg prac ani kontaktować się z każdym wykonawcą osobno, postaw na zespół, który zajmie się za Ciebie dbaniem o terminy, przekazywaniem plików, przygotowaniem ich do druku oraz komunikacją między wykonawcami.
Zanim jednak podejmiesz taką współpracę, zadaj sobie te trzy pytania:
● Czy wybrany przez Ciebie zespół oferuje wszystkie usługi, których potrzebujesz?
● Czy opis zakresu usług, które oferuje zespół, jest dla Ciebie jasny?
● Czy wiesz, kto z zespołu jest odpowiedzialny za całość i z kim możesz konsultować swoje wątpliwości?
Jeśli na wszystkie z pytań odpowiesz „tak”, możesz się czuć bezpiecznie!
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w self-publishingu i wolisz, aby wspomnianymi etapami zaopiekował się ktoś inny, sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.
Umów się na rozmowę z naszym doradcą – ustalimy zakres prac w ramach budżetu, którym dysponujesz.