Specyfikację druku warto ustalić jak najwcześniej – jeszcze zanim publikacja trafi do składu, wyznacza ona bowiem ramy grafikom podczas projektowania środka i okładki. Pamiętaj też, że na koszt druku książki wpływa wiele czynników. Bardzo ważnym z nich jest czas oczekiwania na nakład. Jeśli potrzebujesz go w tempie ekspresowym, z pewnością poniesiesz dodatkowy koszt.
Na czas oczekiwania i koszt druku książki najczęściej wpływają takie czynniki jak:
- dostępność danego papieru (nie każda drukarnia ma magazyn z papierem, często jest on przez nie zamawiany w zależności od zapotrzebowania),
- rodzaj druku (cyfrowy czy offsetowy),
- rodzaj oprawy (np. twarda lub miękka),
- wysokość nakładu.
Najlepszym zwyczajem jest szacowanie i planowanie specyfikacji druku już na samym początku prac, gdy przekazujesz tekst do redakcji.
Ceny na rynku mogą się oczywiście zmieniać, wybieraj więc drukarnie, które dadzą Ci gwarancję niezmienności ceny przez określony czas.
Oprawa
Rodzaj oprawy książki musi być ustalony już na etapie składu. Pomyśl więc o tym dużo wcześniej. Opcji do wyboru masz wiele. Najpowszechniejsze oprawy to:
- miękka,
- miękka ze skrzydełkami,
- zintegrowana,
- twarda.
Znajdź w domu kilka książek, które Ci się podobają, i pokaż je wybranej przez siebie firmie. To bardzo ułatwi jej rozpoznanie Twoich oczekiwań i przygotowanie dokładnej wyceny druku. Dobra drukarnia powinna też zaproponować Ci rodzaj materiału, z którego ma być wykonana okładka.
Uszlachetnienia
Drukarnia zapyta zapewne także o tzw. uszlachetnienia okładki. Zdejmij z półki kilka książek i zobacz, czym się od siebie różnią, czy są matowe, błyszczące, satynowe, czy może pewne elementy się na nich świecą. Różnice między nimi polegają na użyciu innej folii. Sprawdź, czy któreś rozwiązania wyjątkowo przypadły Ci do gustu. A jeśli stwierdzisz, że jest Ci to obojętne, poproś drukarnię o rekomendację. Rodzaj uszlachetnień, na jakie się zdecydujesz, może znacznie wpłynąć na koszt druku Twojej książki.
Format książki
Do wyceny druku będzie potrzebny także format książki. Jeśli dopiero zaczynasz prace wydawnicze – masz duże pole manewru w wyborze rozmiaru książki. Możesz podać określenie formatu (np. B5) bądź podać go w milimetrach lub centymetrach, jeśli chcesz, aby lekko odbiegał od szablonowych formatów.
Jeśli Twoja książka jest już gotowa do druku, rozmiar najłatwiej sprawdzisz w programie do pliku PDF: gdy najedziesz kursorem na przestrzeń marginesu w lewym dolnym rogu pliku, wyświetli się ramka z jego rozmiarem (uważaj, jeśli w pliku są oznaczone spady – wówczas od wartości, które się pojawią, musisz odjąć wielkość spadów). Możesz też po prostu przesłać plik do drukarni. Na jego podstawie pracownicy drukarni sami ustalą docelowy format, a przy okazji sprawdzą, czy plik jest przygotowany w jakości drukarskiej.
Papier
Wybór papierów na rynku jest przeogromny, dlatego wielu wydawców i autorów ma problem z podjęciem decyzji w tym zakresie. Najlepszym sposobem byłoby dotknięcie papieru z próbnika, ponieważ wtedy będziesz w stanie ocenić jego kolor i grubość. Punktem wyjścia może być też papier, który masz w drukarce. Sprawdź na opakowaniu, jaką ma gramaturę, dotknij go i pomyśl, czy wolisz, aby Twoja książka została wydrukowana na cieńszym czy grubszym papierze niż ten trzymany w rękach. Jeśli kompletnie nie masz pomysłu na to, na jakim papierze chcesz wydrukować książkę, powiedz pracownikowi drukarni, jakiego rodzaju jest to publikacja i jaki masz na nią budżet – drukarnia powinna sama coś zaproponować.
Wysokość nakładu
Cena jednostkowa za egzemplarz drukowanej książki oczywiście będzie się różnić w zależności od wysokości nakładu. Jednak przy takich różnicach jak 50, 100 i 150 egzemplarzy nie będą to różnice wysokie.
Zasada jest prosta: im wyższy nakład zamówisz, tym mniej zapłacisz za jeden egzemplarz książki. Jeśli masz duże wątpliwości w kwestii wysokości nakładu, bo np. nie masz pewności co do tego, jakie będzie zainteresowanie zakupem, wybierz niższy nakład. Zamówienie dodruku nie przysporzy Ci żadnych problemów i będzie się wiązało jedynie z kosztem samego druku, bez dodatkowych kosztów przygotowania plików.
Kolor stron
Poinformuj drukarnię także o tym, czy chcesz wydrukować książkę czarno-białą, czy kolorową. Jeśli w Twojej publikacji są strony kolorowe – ilustracje, zdjęcia lub wykresy – podaj liczbę takich stron i dodaj informację, czy znajdują się one obok siebie (np. w aneksie na końcu książki), czy są rozsiane po całej publikacji. Liczba kolorowych stron i ich umiejscowienie może bardzo wpłynąć na wysokość ceny druku. Pamiętaj, że zdjęcia w sepii to również kolor.
Jaki druk Ci się marzy?
Te kilka punktów to minimum informacji, które należy podać drukarni. Pamiętaj jednak, że niektóre z tych parametrów lepiej ustalić dużo wcześniej, np. format – zanim składacz przystąpi do opracowania komputerowego, a uszlachetnienie na okładce – zanim grafik zacznie ją projektować. Niektóre rozwiązania bowiem mogą się nie sprawdzić chociażby przy danej kolorystyce okładki.
Jeśli nie wiesz, jak dostosować specyfikację druku swojej książki, skontaktuj się z nami i umów na rozmowę.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?