fbpx
Umów się na rozmowę
+
23 maja 2024

Praca redaktora w AT ONCE. Jak dbamy o jakość redakcji?

Jak zbudować kompetentny zespół? Jak ocenić jakość pracy redaktora? Jak sprawdzić, czy my i redaktorzy do siebie pasujemy? My znaleźliśmy na to sposób. Sprawdź jaki!

Często wydawcy lub nasi klienci pytają nas: „Jak właściwie sprawdzić jakość pracy redaktorów, zanim nawiążemy z nimi współpracę?”.

My też niejednokrotnie zadawaliśmy sobie to pytanie, zwłaszcza gdy powiększaliśmy nasz zespół redaktorów. Pomysłów na weryfikację było wiele, bo przecież wiadomo, że redakcja redakcji nierówna, a liczba lat w zawodzie czy zdobytych certyfikatów nie zawsze jest współmierna do faktycznych umiejętności i doświadczenia danej osoby.

Dlatego wprowadziliśmy dwuetapowy proces rekrutacji, który daje nam obraz zarówno poziomu podstaw teoretycznych, jak i praktycznych umiejętności kandydatów.

Ale zacznijmy od początku.

Krok 1: Zbadanie potrzeb

Zanim rozpoczęliśmy proces rekrutacji, chcieliśmy poznać aktualne potrzeby redaktorówobecną sytuację tej grupy zawodowej na rynku. Zależało nam na tym, aby lepiej zrozumieć punkt widzenia osób związanych z redakcją i dowiedzieć się, co je motywuje, a co zniechęca do podejmowania zleceń, a także czego najbardziej brakuje im w pracy redaktora. Na tej podstawie zamierzaliśmy przygotować ofertę współpracy oraz stworzyć środowisko, które faktycznie będzie odpowiadało na potrzeby redaktorów i umożliwiało im rozwój. 

W tym celu przeprowadziliśmy badanie, w którym udział wzięło ponad 250 redaktorów. Raport z tego badania możesz zobaczyć tutaj.

Po przeanalizowaniu wyników dobrze wiedzieliśmy, które obszary potrzebują naszej szczególnej uwagi, aby warunki współpracy z nami odpowiadały ich głównym oczekiwaniom. Były nimi m.in.:

  • poczucie przynależności do zespołu wśród freelancerów,
  • doskonalenie warsztatu redaktorskiego poprzez udział w szkoleniach,
  • możliwość skonsultowania wątpliwości redakcyjnych ze zleceniodawcami.

Jeśli chcesz dołożyć swoją cegiełkę do naszych starań, dołącz do tegorocznych badań rynku wydawniczego i uzupełnij krótką ankietę.


Krok 2: Poszukiwania rozpoczęte

Nasza pierwsza rekrutacja po badaniu była ukłonem w stronę osób, które się w nie zaangażowały. To właśnie do nich w pierwszej kolejności trafiło ogłoszenie o otwartym naborze do naszego zespołu. Przygotowana przez nas oferta współpracy powstała zarówno na bazie wyników ankiety – potrzeb i spostrzeżeń redaktorów, jak i naszych dotychczasowych doświadczeń wynikających ze współpracy z dużym zespołem.

Krok 3: Rekrutacja bez CV

Aby rozpocząć współpracę z nowymi redaktorami, musimy mieć pewność co do poziomu ich kompetencji. Wdrożyliśmy więc proces zdalnej rekrutacji, dzięki któremu jest to możliwe. 

Pierwszy etap naszego procesu rekrutacyjnego podzielony jest na dwie części. W jednej z nich pytamy kandydatów o kwalifikacje, doświadczenie oraz ich ścieżkę kariery. W drugiej zaś – poprzez krótki test – sprawdzamy wiedzę językowąumiejętność korzystania ze źródeł. Nie skupiamy się na CV, lecz na faktycznych umiejętnościach kandydatów.

Po zamknięciu tego etapu każda z osób biorących udział w procesie rekrutacyjnym otrzymuje wiadomość o zakwalifikowaniu się bądź też nie do kolejnego etapu. Do wiadomości załączamy także klucz, który pozwala kandydatom zweryfikować swoje odpowiedzi.

Drugi etap rekrutacji ma charakter praktyczny. Każda osoba, która zakwalifikowała się do tego etapu, otrzymuje zestaw plików. Proponujemy kandydatom do wyboru dwie ścieżki: naukową i beletrystyczną, w zależności od ich osobistych preferencji i doświadczenia. Istnieje również możliwość wybrania obu opcji. W ramach jednej ścieżki prosimy o przygotowanie próbki redakcji (na pliku doc) oraz korekty po składzie (na pliku PDF) tekstów, w których ukryliśmy błędy edytorskie, językowe, interpunkcyjne itp. Na wykonanie tego zadania zakwalifikowane osoby mają zazwyczaj tydzień.

Co ważne, każda rekrutacja była dla nas miłym zaskoczeniem – o wyborze osób do współpracy decydowały czasem drobiazgi. Cieszy nas, że na rynku pracy jest wiele osób z wysokimi kompetencjami redaktorskimi.

Krok 4: Informacja zwrotna

Po zamknięciu części praktycznej i weryfikacji próbek każdy z kandydatów i każda z kandydatek otrzymuje od nas informację zwrotną. Podobnie jak po teście językowym, po tym etapie również przesyłamy wszystkim kandydatom klucz zawierający kryteria, według których oceniamy próbki.

Doceniamy zaangażowanie i czas, który kandydaci poświęcają na udział w naszym procesie rekrutacji, dlatego do osób, które nie przechodzą do dalszego etapu, przesyłamy tzw. pocieszajkę z podziękowaniem za udział w rekrutacji (czym ona jest, wiedzą tylko ci, którzy się po nią zgłosili 😊). Do zakwalifikowanych osób z kolei wysyłamy wiadomość z gratulacjami oraz szczegółowymi informacjami na temat kroków dołączenia do naszego zespołu.

Krok 5: Wdrożenie nowych redaktorów

Następny krok to domknięcie formalności oraz wdrożenie do pracy osób, które pozytywnie przeszły przez wszystkie etapy rekrutacji. Chcemy mieć pewność, że redaktorzy i redaktorki wchodzący z nami we współpracę znają nasz system pracy, procedury i wytyczne dotyczące standardów redakcyjnych.

Dlatego przed podpisaniem umowy przesyłamy im:

  • przewodnik po umowie, który w jasny sposób określa zakres ich obowiązków oraz zasady współpracy,
  • instrukcję dotyczącą sposobu opisywania plików (co w naszym systemie pomaga eliminować ryzyko pomylenia plików),
  • dostęp do naszej wewnętrznej społeczności redaktorskiej na Discordzie.

Dodatkowo przed podjęciem zleceń członkinie i członkowie naszego zespołu otrzymują od nas materiały pomocnicze, np. instrukcję wydawniczą lub wytyczne autorów, oraz tekst wstępnie oczyszczony i ze wskazówkami, na co podczas pracy zwrócić uwagę lub jak ujednolicać dane zapisy. Nasze koordynatorki są zawsze w pobliżu, jeśli ktoś z naszego zespołu potrzebuje rady czy rozwiania językowych dylematów.

Nasz proces rekrutacji ewoluował na przestrzeni miesięcy, jednak nasze wartości pozostały niezmienne – dążymy do tego, aby poprawiać warunki współpracy na rynku wydawniczym: między redaktorami, wydawcami i autorami. 

W tym roku powtarzamy badania, aby sprawdzić, jak zmienia się i kształtuje rynek wydawniczy z roku na rok. Jeśli chcesz dołożyć swoją cegiełkę do naszych starań, dołącz do tegorocznych badań i uzupełnij ankietę.

Autor tekstu

Weronika Sowińska

dyrektor ds. marketingu

Pomożemy Ci w wydaniu książki

Umów się na bezpłatne spotkanie, na którym opowiesz nam o swoich potrzebach i obecnej sytuacji. Doradzimy Ci najlepsze rozwiązania i wspólnie zaplanujemy pracę. Możemy towarzyszyć Ci w całym procesie lub wykonać prace na wybranych przez Ciebie etapach. Opracowanie i wydanie książki okaże się łatwe, przyjemne i terminowe.

    down
    down